همشهری آنلاین - فاطمه کریمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در سیصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی این شرکت برای سال مالی ۱۴۰۳ با بیان اینکه گزارش ما منصفانه ارزیابی شد، گفت: رویههای شرکتهای شهرداری با شرکتهایی که بر اساس قانون تجارت عمل میکنند، از لحاظ شکلی متفاوت است. بنده مدیرعامل موظف شرکت هستم و رویهها را بر اساس رویه شرکتهای شهرداری دنبال کردیم.
وی افزود: پیش از بنده، آقای باغخانیپور ۶ماه سرپرست بودند و بنده پس از سه ماه سرپرستی به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شدم.
کریمی با بیان اینکه وظیفه ما تعیین، سنجش و پایش آلودگی هواست، یادآور شد: ما در کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام کردهایم که از طریق ماهوارههای هواشناسی پیشبینی ۷۲ ساعته هوا را انجام میدهیم اما تصمیمات توسط شخص استاندار گرفته میشود. ما صرفاً گزارشدهنده هستیم.
کریمی با تاکید بر اینکه سیاهه انتشار دقیقترین و عمیقترین مطالعه در مورد آلودگی هواست، تصریح کرد: سال ۹۲ و ۹۶ این سیاهه منتشر شده و در اسفندماه سال ۱۴۰۲ نیز قراردادی با دانشگاه علم و صنعت منعقد شد. سختیهای انجام مطالعه بسیار زیاد است و با دستگاههای متعددی طرف هستیم.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرد: شهردار تهران مکاتبات متعدد و مرتبی با سایر دستگاهها در این خصوص انجام داد. بنده هم از استاندار و دادستان تهران برای دریافت اطلاعات درخواستها را مطرح کردم. در نهایت اطلاعات دریافت شد و سهم کشاورزی، تاکسیهای اینترنتی، الگوی رانندگی و مواردی از این قبیل به عنوان سهم بخشهای مختلف در سیاهه انتشار اضافه شده است.
وی ادامه داد: اطلاعات دریافت شده و در مرحله تدوین سیاهه هستیم. تلاش ما این است که ۲۹ دیماه روز هوای پاک، سیاهه را رونمایی کنیم اما اگر نیاز باشد اطلاعات را پیش از آن به اعضای شورا ارائه خواهیم کرد.
مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تمامی بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی این شرکت مقبول است، اظهار کرد: سیاهه انتشار بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تنها شهرداری در تهیه این سیاهه مسئولیت ندارد و باید از وزارت صمت و سازمان محیط زیست آمارهایی دریافت میکرد و علت تاخیر آن، تاخیر در دریافت گزارشات بود.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به وظایف خود برای کاهش آلودگی هوا عمل کرده است، ادامه داد: باید به سراغ دستگاه هایی برویم که ترک فعل کردند. باید منصفانه صحبت کنیم؛ چون در قیامت پاسخگو خواهیم بود. به جای سخنرانی در مجلس باید با دستگاههای ترک فعلکننده برخورد شود.
سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری سه مسئولیت اصلی در کاهش آلودگی هوا دارد، گفت: توسعه فضای سبز با ایجاد ۱۳۵ بوستان و افزایش بوستانهای تهران به بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد در این دوره صورت گرفته و سرانه فضای سبز در برخی مناطق از میانگین بالاتر است.
وی افزود: دومین اقدام تجهیز مراکز معاینه فنی است؛ که بهترین سیستمهای معاینه فنی خودرو در مراکز تهران به کار گرفته شده است. موضوع سوم توسعه حمل و نقل عمومی است که در همین راستا در این دوره شهرداری هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرده و ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد.
آقامیری با بیان اینکه زمانی گفتیم اتوبوس برقی وارد کنیم و تعدادی از اعضای همین شورا گفتند که به جای یک اتوبوس برقی دو اتوبوس دیزلی بخریم، یادآور شد: با این وجود شهرداری مقاومت کرد و اتوبوسهای برقی وارد شدند. کمیسیون حمل و نقل شورا با خرید موتورسیکلتهای برقی مخالفت کرد و شهرداری حتی نتوانست برای خود این موتورها را خریداری کند.
وی با بیان اینکه ۳.۵ میلیون خودروی آلاینده در تهران تردد میکنند، گفت: ۹۰ درصد از خودروهای چین برقی است و در ایران نیز باید این اقدام انجام شود؛ شهرداری تنها میتواند اتوبوس برقی بخرد که دو درصد در کاهش آلودگی هوا اثرگذار است و بیشتر آلایندگیها مربوط به خودروهاست. شهرداری در این چهار سال آلودگی تولید نکرده و روزنامههای قبل از انقلاب هم به آلودگی اشاره کردهاند. باید برای کاهش آلودگی هوا برنامهریزی داشته باشیم؛ چراکه در غیر این صورت باید برای باد و باران دعا کنیم.
رئیس شورای شهر تهران هم گفت: پس از بازدید از کارخانه ایران خودرو دیزل به شهرداری نامه ارسال کردیم که از این کارخانه اتوبوس بخرد و شهرداری هم نامهنگاریهای لازم را انجام داد.
مهدی چمران افزود: عملکرد مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا مطلوب است اما اطلاعات لازم را باید به موقع به مسئولین ارائه دهد.
گفتنی است گزارش حسابرسی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران برای سال مالی ۱۴۰۳ پس از بررسیهای صورت گرفته با حداکثر آراء موافق تایید شد.
نظر شما